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Marco Mendoza Photo-Cycliste
France Version française
Photos by PF text by PF. From the collection of Patrick Fourneret. Last update 2018-10-31 par Michel Rochevalier.

Manufactured or assembled in France from (Circa) 1896 to (After) 1896.
Index of rarity in France: Rare (among non-specialized garage sales)
Inventory number: 7400

See the complete technical specifications

Chronology of cameras Marco Mendoza 

Not yet translated into English

Laissons parler le catalogue de 1896 :

"Ce joli appareil qui se fait en deux formats, 4½ x 6 et 6½ x 9 est spécialement destiné aux dames et messieurs qui font de la bicyclette.
Par son volume réduit et son poids insignifiant, il peut s'adapter à cette dernière ou se porter en bandoulière.
Rien de plus agréable que de pouvoir rapporter de ses excursions des scènes et des paysages qui resteront dans la vie comme un témoignage des sites que l'on a visités.
Le temps n'est plus où l'on regardait à emporter le moindre objet dans la crainte d'ajouter du poids à sa monture ; à cette époque lointaine, le souci du cycliste était d'avaler le plus de kilomètres dans le plus court espace de temps sans arrêter, même le regard, sur cette belle campagne qu'il traversait.
Aujourd'hui ceux qui s'adonnent à ce sport (c'est-à-dire tout le monde) doivent le faire d'une façon modérée et hygiénique, en marquant leurs étapes des endroits dignes d'être fixés sur la plaque."

Prix de l'appareil avec étui : 
4½ x 6 : 35 Frs
6½ x 9 : 55 Frs

On appréciera dans cet argumentaire la place faite "aux dames" qui, dans les publicités d'époque font de la bicyclette en jupe culotte, bottines et chapeau fleuri ! Il est vrai aussi  que la simplicité d'emploi de cette jumelle en faisait un bon public cible : une seule vitesse, un seul diaphragme, pas d'écrou de pied, tout est fait pour prendre des clichés "à la volée" sans se poser de questions techniques.

Autre avantage : un viseur redresseur d'image à deux positions qui permet de cadrer à hauteur d'œil ou de poitrine. On photographie ce que l'on voit sans avoir la tête en bas...

Quant au changement de plaque, un simple "tirer-pousser" permet d'escamoter une plaque et de mettre la suivante en batterie. La seconde illustration de cette page montre le système d'une grande simplicité. Les plaques vierges sont placées à droite (objectif de prise de vue et obturateur) ; une fois insolée, la plaque est poussée à gauche (objectif de visée).

Marco Mendoza Photo-Cycliste



Marco Mendoza Photo-Cycliste

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Leandro Benigno Carlos Mendoza, known as Marco

Born in Madrid, it is under the name Leandre Mendoza, known as Marco, that he appears in various patents filed in his name, mainly in the late 19th century. Between 1884 and 1898, there are more than a dozen patents directly related to photography.

He was admitted to the French Photographic Society during the general assembly on February 4, 1887. In this capacity, he made several interventions and demonstrations of equipment he had invented. In an issue of the newspaper Le Matin (Paris) dated 05/26/1892, an article recounts the first ascent of the balloon La Photographie française, in which "Mr. Attout-Tailfer, president of the [International Photography Exhibition], and Mr. Marco Mendoza, constructor," took their places with their equipment, "delegate commissioner for Spain and Portugal," and a member of the jury for foreign sections.

Two patents are also filed for automobile construction. He is seen participating in May 1897 in the 1st Longchamp Fleuri automobile event aboard a 2-seat Phaeton 1896.

In October 1900, it is reported in the Bulletin de la Société photographique that Mr. Vavasseur succeeded Mr. Marco Mendoza. According to various advertisements, the mention "L. Vavasseur, successor to Marco Mendoza" appeared as early as 1898. In the newspaper Le Matin of July 13, 1915, there is still mention of Vavasseur "Toutes fournitures photo" at 148 Boulevard Saint-Germain, but the business seems to have disappeared with the First World War. In 1901, Marco Mendoza is found in Neuilly as an automobile manufacturer.

Marco Mendoza's known activity in the field of photography therefore lasted about fifteen years, which probably explains the rarity of his cameras in the collector's market.

Bibliography: P. Fourneret, Marco Mendoza, l'homme au chapeau photographique, Les Fondamentaux n° 69-70, Club Niépce-Lumière, Spring - Summer 2019.

 





Cameras from Ebay France (Marco Mendoza) (Uploaded each 3 hours)